Jak dbać o higienę jamy ustnej podczas upałów? – poradnik

Zaczyna się lato, a wraz z nim upalne dni. W tym obciążającym nasz organizm okresie warto zadbać również o zdrowie jamy ustnej. Dobry dentysta podczas standardowej wizyty kontrolnej udzieli nam wskazówek odnośnie prawidłowej pielęgnacji uzębienia w trakcie wakacji.

Odpowiednie nawodnienie

Podstawową zasadą dla zachowania prawidłowej higieny jamy ustnej jest spożywanie odpowiedniej ilości chłodnej, niegazowanej i wysokozmineralizowanej wody. Specjaliści zalecają przyjmowanie od 1,5 do 3 l płynów dziennie w celu utrzymania produkcji śliny na odpowiednim poziomie. Dzięki temu ryzyko próchnicy jest znacznie ograniczone, w jamie ustnej utrzymuje się odpowiedni poziom pH i na bieżąco wypłukiwane są cukry stanowiące pożywkę dla bakterii.

Każdy gabinet stomatologiczny zwraca szczególną uwagę na istotną rolę pH dla stanu naszych zębów. Przyjmowanie niewystarczającej ilości wody, wpływa na zmniejszenie produkcji śliny, a w konsekwencji sprzyja rozwojowi drobnoustrojów. Kwaśne pH skutkuje powstawaniem płytki nazębnej stanowiącej doskonałe siedlisko dla bakterii oraz przyczynia się do rozmiękczania szkliwa.

Higiena jamy ustnej

W trakcie wakacji nie wolno zapominać o regularnej higienie jamy ustnej. Wskazane jest szczotkowanie zębów co najmniej dwa razy dziennie – rano i wieczorem. Po każdym posiłku warto przepłukać usta delikatnym płynem o działaniu antybakteryjnym oraz zastosować nici dentystyczne, które pozwolą utrzymać przestrzenie międzyzębowe w czystości. W żadnej wakacyjnej kosmetyczce nie może również zabraknąć bezcukrowej gumy do żucia oraz leków przeciwbólowych.

Wakacyjne urazy

Przyjemna, wakacyjna pogoda skłania do rozmaitych aktywności na świeżym powietrzu. W związku z tym wzrasta także ilość drobnych wypadków, które mogą skutkować uszkodzeniem zębów. W letnich miesiącach w klinikach stomatologicznych nie brakuje pacjentów z ułamanymi koronami, bądź w całości wybitymi zębami.

Jeśli zdarzy nam się taki przykry incydent, powinniśmy przede wszystkim zabezpieczyć ułamaną końcówkę zęba w soli fizjologicznej i niezwłocznie udać się do gabinetu stomatologicznego. Dobry dentysta prawdopodobnie odpowiednio opracuje uszkodzony ząb, zwiększając szansę jego ponownej implantacji. W przeciwnym wypadku pracownik kliniki stomatologicznej wykona stosowne badania i zaproponuje szereg rozwiązań umożliwiających odtworzenie ubytku zębowego.

Upalne miesiące nie zwalniają nas z obowiązku regularnego szczotkowania zębów i języka oraz używania nici dentystycznej. Systematyczna pielęgnacja jamy ustnej oraz spożywanie wody w odpowiednich ilościach prawdopodobnie korzystnie wpłynie na zdrowie, oraz estetykę naszego uśmiechu i to nie tylko w okresie wakacji.