Leczenie kanałowe – trudne pytania i proste odpowiedzi

Leczenie kanałowe wykonywane jest zwykle w sytuacji, gdy nieleczona próchnica skutkuje nieodwracalnym zapaleniem miazgi zęba. Endodoncja znajduje również zastosowanie przy leczeniu bardzo głębokich ubytków próchnicowych, zgorzeli miazgi, martwicy miazgi, złamaniu bądź zwichnięciu zęba, a także w przypadku planowanego leczenia protetycznego.

Jeszcze kilka lat temu leczenie kanałowe należało do bardzo nieprzyjemnych oraz bolesnych zabiegów stomatologicznych, dlatego wiele osób decydowało się na ekstrakcję zęba. Nowoczesne narzędzia, technologie i metody znieczulania, które oferowane są przez współczesne gabinety dentystyczne, sprawiają, że leczenie kanałowe jest obecnie bardziej skuteczne i mniej bolesne. W niektórych przypadkach zdecydowanie warto więc poddać się leczeniu kanałowemu, gdyż daje ono realną szansę na uratowanie zęba. Braki w uzębieniu są bowiem nie tylko mało estetyczne, ale mogą być przyczyną deformacji twarzy oraz trudności w gryzieniu i przeżuwaniu  pokarmów.

Najczęściej zadawane pytania na temat leczenia kanałowego

W jaki sposób lekarz stomatolog dokonuje oceny stanu zęba oraz tego, czy nadaje się on do leczenia kanałowego?
Stały lub pulsujący silny ból, który promieniuje na inne części twarzy, a także wrażliwość na zmiany temperatury, to klasyczne sygnały, świadczące o nieodwracalnym zapaleniu miazgi, które jest wskazaniem do leczenia kanałowego. Przed rozpoczęciem leczenia przeprowadzane są jednak dokładne badania, takie jak radiografia cyfrowa czy tomografia trójwymiarowa, które dają dentyście dokładny obraz sytuacji, pozwalają trafnie ocenić stan uzębienia oraz dobrać odpowiednią metodę leczenia.

Jak długo trwa leczenie kanałowe?
Czas trwania leczenia kanałowego jest kwestią całkowicie indywidualną, ściśle związaną ze stanem chorego zęba. Zazwyczaj ilość wizyt w gabinecie dentystycznym oraz czas ich trwania zależy od rodzaju leczonego zęba, budowy jego korzeni oraz ogólnego stanu jamy ustnej. W profesjonalnych, nowoczesnych przychodniach, czas trwania takiego zabiegu waha się od 1 do 3 godzin.

Jaką mam gwarancję, że leczony kanałowo ząb będzie zdrowy przez długie lata?
Endodoncja to skuteczna metoda leczenia zębów, która w ponad 95% wszystkich przypadków skutkuje wyleczeniem zębów. W celu utrzymania jamy ustnej w dobrym stanie niezbędna jest jednak właściwa higiena i pielęgnacja jamy ustnej, a także regularne wizyty kontrolne w gabinecie stomatologicznym.

Czy endodoncja jest zbiegiem bezpiecznym?
Każdy zabieg medyczny jest w pewnym stopniu ryzykowny dla ludzkiego zdrowia. Jednak jeżeli wybierzemy renomowany gabinet dentystyczny, który dysponuje nowoczesnym sprzętem i doświadczonymi specjalistami, ryzyko powikłań będzie znikome.

Zdrowy, śnieżnobiały uśmiech jest gwarancją dobrego samopoczucia i pewności siebie w każdej sytuacji. Codzienne czyszczenie zębów i języka oraz regularne wizyty kontrolne u dentysty są podstawą właściwej pielęgnacji jamy ustnej. W niektórych przypadkach niezbędne będzie jednak leczenie kanałowe, które w dzisiejszych czasach jest w pełni bezpieczne, skuteczne oraz praktycznie bezbolesne, dzięki zastosowaniu odpowiedniego znieczulenia.