5 najczęściej powielanych mitów dotyczących leczenia kanałowego

Leczenie kanałowe to jeden z najbardziej skomplikowanych zabiegów wykonywanych w gabinetach stomatologicznych i ratujący nawet mocno zaniedbane zęby. Niestety wokół leczenia endodontycznego narosło wiele mitów, które wymagają krótkiego wyjaśnienia.

Nie do końca jasny rezultat

Leczenie kanałowe poprzedza profesjonalna konsultacja ze stomatologiem, który określa, czy zęby można jeszcze uratować. To lekarz ocenia prawdopodobieństwo uratowania uzębienia, ale oczywiście nie może niczego zagwarantować z góry. Leczenie kanałowe stomatolodzy polecają tylko pacjentom, u których występuje duża szansa na sukces terapii. Nawet słabszy, ale własny ząb pacjenta można później wzmocnić uzupełnieniem protetycznym.

Ból uniemożliwiający funkcjonowanie

Przy nowoczesnych, komputerowych metodach znieczulenia i przy leczeniu kanałowym pod mikroskopem pacjent nie odczuwa przykrego bólu. W szczególnych przypadkach stomatolodzy stosują narkozę. W standardowych przypadkach wystarczy jedynie znieczulenie miejscowe. Niektórzy pacjenci mogą natomiast odczuwać lekki dyskomfort utrzymujący się do kilku dni po wizycie w gabinecie. To całkowicie naturalne i najczęściej nie wymaga zastosowania farmakologii.

Za drogo

Koszty leczenia uzależnia ilość kanałów zęba, ale pacjenci narzekający na wysokie ceny najczęściej popełniają poważny błąd. Dlaczego? Znacznie droższe usługi to wstawienie implantu czy skomplikowanej protezy. Każde miejsce po wyrwanym zębie należy uzupełnić, ponieważ w przypadku zaniedbania u chorego zmienia się układ twarzy. Leczenie kanałowe pozwala na uniknięcie dalszego, często kosztownego leczenia.

Potrzeba wielu wizyt, żeby wyleczyć ząb

Przy nowoczesnych technikach wystarczy tylko jedna wizyta. Do tego pacjent nie musi czekać długo na powtórzenie wizyty u stomatologa. Tak naprawdę krótkie leczenie daje największy zysk ze względu na ograniczenie ryzyka rozwoju bakterii.

To niebezpieczne

Leczenie kanałowe wymaga precyzyjnego podejścia i sporego doświadczenia, dlatego pacjent powinien odwiedzić wyłącznie rekomendowane gabinety stomatologiczne. Nieprawidłowa terapia może doprowadzić do zapalenia, które rozwiązuje się podaniem antybiotyku.