Jak rozpoznać odwapnienie szkliwa zębów?

O odwapnieniu zębów możemy mówić w momencie, w którym zachodzi demineralizacja szkliwa. Za przyczynę można uznać nieprawidłową higienę jamy ustnej i pojawienie się płytki nazębnej. Bakterie znajdujące się w płytce przyczyniają się do produkowania kwasów odpowiedzialnych za utratę składników mineralnych.

Objawy odwapnienia zębów

Podstawowym objawem odwapnienia są charakterystyczne białe plamki na zębach. Pojawiają się one w miejscach, w których znajduje się płytka bakteryjna. Plamki te mogą pochłaniać barwniki z przyjmowanych napojów i pokarmów, a co za tym idzie zmieniać kolor na ciemniejszy lub też zmieniać się w zwyczajny ubytek.  Dodatkową ich cechą charakterystyczną jest to, że nie muszą występować na wszystkich zębach, ani nie muszą pojawiać się symetrycznie.

Jeżeli odwapnienie szkliwa jest nie leczone rozwija się próchnica i mogą powstać całkiem spore ubytki. Ich skutkiem bywa spore osłabienie struktury zębów i konieczność zastosowania odpowiedniego leczenia i odbudowy szkliwa za pomocą plomby. Jeżeli stany zapalne będą naprawdę głębokie mogą rozwinąć się stany zapale miazgi, co niesie za sobą konieczność przeprowadzenia leczenia kanałowego i czasem zastosowania protezy.

Jak przebiega leczenie odwapnienia zębów?

Najlepsze i najczęściej spotykane są nieinwazyjne metody leczenia odwapnień zębów. Polegają one na remineralizacji szkliwa. W gabinetach dentystycznych stosuje się specjalne preparaty o wysokim stężeniu fluoru. Dodatkowo warto stosować żele fluorkowe albo pastę, która ma wysoką zawartość fluoru. Takie preparaty można nabyć w aptece i stosować samodzielnie w domu. Fluor spowoduje, że szkliwo się utwardzi, jednak białe plamki nie znikną.

Inna metodą stosowaną w przypadku odwapnienia szkliwa jest infiltracja próchnicy, czyli nasycanie białej planki specjalną żywicą i naświetlanie lampą polimeryzacyjną. Metoda ta jest całkowicie bezbolesna, nie wymaga użycia wiertła i przyczynia się od zmiany koloru plamki.

Warto zaznaczyć, że wybielanie nie zlikwiduje białych plam, a jedynie może spowodować, że nie będą tak widoczne dzięki rozjaśnieniu powierzchni zębów. Wybielanie może też zniszczyć szkliwo, dlatego warto wcześniej zdecydować sie na leczenie demineralizacji.