Kiedy konieczne będzie przeprowadzenie leczenia kanałowego?

Leczenie kanałowe w wielu przypadkach jest jedynym słusznym, pozwalającym na uniknięcie ekstrakcji zęba stałego. Dla niezaznajomionych z tematem może się ono kojarzyć z wieloma wizytami u stomatologa, które nie tylko nie należą do komfortowych, ale i bywają bolesne. Współczesna stomatologia zachowawcza całkowicie obala ten staromodny model leczenia i pozwala na przeprowadzenie całego zabiegu nawet podczas jednej wizyty.

Kiedy konieczne jest leczenie kanałowe?

Przyczyną nasilających się dolegliwości bólowych zębów w zdecydowanej większości przypadków jest nieprawidłowo leczona i postępująca próchnica lub mechaniczne uszkodzenie zęba poprzez złamanie, otarcie, pęknięcie itp.

Ostre zapalenie miazgi lub całkowite jej obumarcie determinuje konieczność podjęcia leczenia kanałowego, które jest jedynym rozwiązaniem pozwalającym na zachowanie zęba.

Na zapalenie miazgi mogą wskazywać takie objawy jak:

• ostry, nieprzemijający ból promieniujący na inne zęby i kości,
  • przykry zapach z ust,
  • podwyższona temperatura,
  • wyraźna nadwrażliwość łączona z bólem pojawiającym się przy płukaniu zębów.

Kiedy wiadomo, że potrzebne jest leczenie kanałowe i czy można go uniknąć?

Leczenie kanałowe podejmowane jest w przypadkach, w których nie można zastosować żadnej innej metody leczenia. O jego podjęciu decyduje lekarz na podstawie wywiadu lekarskiego, zdjęcia rentgenowskiego zęba i oceny jamy ustnej.

Jedynym sposobem na uniknięcie leczenia kanałowego są regularne wizyty u stomatologa i dbałość o stan i higienę uzębienia. Szybka reakcja na nadwrażliwość i przemijające incydenty bólowe pozwala na zastosowanie leczenia zachowawczego – opracowania ubytków próchniczych i wypełnienia ich materiałem (najczęściej) kompozytowym.

Jak przebiega leczenie kanałowe?

Dzięki odpowiednim metodom diagnostyczno-leczniczym zęby, które charakteryzują się zmianami okołowierzchołkowymi, można uratować przed usunięciem. Nowoczesne technologie w stomatologii umożliwiają skuteczne leczenie kanałowe nawet podczas jednej wizyty w gabinecie. Cały proces przebiega sprawnie, pacjent zostaje znieczulony, a dentysta usuwa całą zmienioną miazgę zęba i czyści kanały. Dużym ułatwieniem wpływającym na pozytywne zakończenie leczenia jest stosowanie mikroskopu umożliwiającego zlokalizowanie i oczyszczenie wszystkich kanałów na całej ich długości.

Do oczyszczania kanałów współczesna stomatologia ma do dyspozycji wiele możliwości, do których należą m.in. środki chemiczne, ultradźwięki czy ozon. Aplikacja w powstałe miejsce preparatów antybakteryjnych niemal do zera eliminuje ryzyko pojawienia się stanów zapalnych w przyszłości. W końcowym etapie następuje wypełnienie i zabezpieczenie kanałów. Jeśli leczony ząb był bardzo zniszczony np. przez próchnicę konieczne będzie jego odbudowanie materiałem kompozytowym lub endokoroną.