Jak pozbyć się przebarwień na zębach? – poradnik

Przebarwienia na zębach powstają wskutek niewłaściwej higieny jamy ustnej, palenia papierosów czy spożywania napojów i pokarmów zawierających substancje barwiące. Przebarwienia zewnętrze nie mają jednak charakteru trwałego i można je efektywnie usunąć, stosując odpowiednie zabiegi stomatologiczne.

Skuteczny sposób na usunięcie przebarwień i osadów

Piaskowanie to zabieg polegający na skierowaniu na zęby specjalnej zawiesiny pod dużym ciśnieniem. Wykonywany jest przy użyciu tzw. piaskarki. W skład wspomnianej zawiesiny wchodzi woda, powietrze i substancja czyszcząca. W tym przypadku najczęściej wykorzystywane są drobinki sody oczyszczonej, czyli węglowodoran sodu, który strukturą przypomina drobny piasek. Czyszczenie zębów tą metodą charakteryzuje duża skuteczność, ponieważ piasek dociera nawet w trudno dostępne miejsca (np. przestrzenie międzyzębowe). Podczas piaskowania z powierzchni zębów usuwana jest płytka nazębna, przebarwienia oraz bakterie.

Krótka i bezbolesna procedura

Czyszczenie zębów przy wykorzystaniu piaskarki trwa zazwyczaj nie dłużej niż 30 minut. Zabieg nie powoduje silnego bólu, a jedynie niewielki dyskomfort związany z nieprzyjemnym smakiem preparatu. W celu zniwelowania tego odczucia można zastosować piasek z dodatkami smakowymi. Bezpośrednio po wizycie w gabinecie dentystycznym pacjenci mogą odczuwać niewielkie podrażnienie dziąseł i lekką nadwrażliwość zębów, ale objawy te stosunkowo szybko ustępują. Warto dodać, że po wykonaniu piaskowania przez minimum 3 godziny nie powinno się pić kawy, herbaty czy wina, palić papierosów oraz spożywać silnie barwiących produktów (np. czerwone buraki).

Czyszczenie zębów – jak często można je wykonywać?

Piaskowanie jest zabiegiem bezpiecznym, ponieważ nie powoduje żadnych uszkodzeń szkliwa. Standardowo zaleca się wykonywanie go co pół roku. Jednak osoby szczególnie narażone na powstawanie osadów i przebarwień (np. nałogowi palacze, miłośnicy kawy) powinny odwiedzać gabinet stomatologiczny nawet kilka razy w roku. Większa częstotliwość tego typu zabiegów wskazana jest także u osób noszących aparaty ortodontyczne. Piaskowanie powinno być wykonane również przed wybielaniem zębów.

Na zabieg piaskowania zębów warto zdecydować się nie tylko ze względów estetycznych. Jest to bowiem jeden z podstawowych elementów właściwej profilaktyki jamy ustnej. Piaskowanie chroni przed rozwojem próchnicy, rozmaitymi chorobami przyzębia oraz gromadzeniem się kamienia na powierzchni zębów. Dla wzmocnienia efektu czyszczenie zębów warto połączyć ze skalingiem, czyli kompleksowym usuwaniem kamienia nazębnego.