Leczenie kanałowe – pytania i odpowiedzi

Leczenie kanałowe przeprowadza się w przypadku pacjentów z nieleczoną próchnicą, która doprowadziła do nieodwracalnego zapalenia miazgi zęba. Endodoncja stosowana jest też przy leczeniu bardzo głębokich ubytków próchnicowych, martwicy miazgi, zgorzeli miazgi, zwichnięciu czy złamaniu zęba oraz w przypadku planowanego leczenia protetycznego. Współczesne leczenie kanałowe przebiega w bardziej komfortowych warunkach, aniżeli kiedyś. Jest mniej bolesne i wysoce skuteczne. Jakie są najczęstsze pytania dotyczące tego zabiegu?

Jak lekarz ocenia to, czy ząb nadaje się do leczenia kanałowego i w jakim jest on stanie?

Nieodwracalne zapalenie miazgi daje dosyć charakterystyczne objawy. Wśród nich można wymienić wrażliwość na zmiany temperatury czy silny, pulsujący ból promieniujący na inne części twarzy. Przed postawieniem diagnozy lekarz wykonuje radiografię cyfrową lub tomografię trójwymiarową. Na podstawie wyników badań może ocenić dokładny stan zęba i to, czy w danym przypadku niezbędne okaże się leczenie kanałowe, czy lepiej zastosować inną metodę.

Na czym polega leczenie kanałowe?

Lekarz podaje pacjentowi znieczulenie, po czym otwiera ząb. Następnie pozbywa się wszelkich zmian próchnicowych i wykonuje dojścia do kanałów korzeniowych. Najczęściej przeprowadza się leczenie endodontyczne z użyciem koferdamu, czyli osłony gumowej, która izoluje wnętrze zęba od środowiska jamy ustnej. W kolejnym kroku stomatolog usuwa miazgę obecną w komorze zęba oraz w kanałach korzeniowych, po czym poszerza je poprzez zastosowanie specjalnych pilników. Lekarz w czasie leczenia kanałowego sprawdza wiele razy długość kanałów, przy użyciu endometru.  Skuteczność całej terapii zależy w dużej mierze właśnie od precyzyjnego opracowania kanałów korzeniowych na całej ich długości. Kolejny etap to dezynfekcja, czyli płukanie opracowanych miejsc specjalnym środkiem. W ten sposób eliminuje się wszelkie bakterie i cząstki miazgi. Po dezynfekcji następuje suszenie kanałów korzeniowych i wypełnienie ich materiałami termoplastycznymi. Na sam koniec stomatolog wypełnia ząb.

Ile trwa leczenie endodontyczne?

Długość leczenia kanałowego zależy od wielu czynników. Na czas leczenia wpływa w dużej mierze wybrana technika. Stomatolog może opracowywać struktury tradycyjnie czy też pod mikroskopem. Istotne jest też samo wyposażenie gabinetu. Dobrze, jeśli wybrane miejsce będzie dysponowało najnowocześniejszym sprzętem. Przejście poszczególnych etapów może zając od 1 do 2 godzin.

Czy można wyleczyć całego zęba podczas jednej wizyty?

Tak, jest to najczęściej możliwe. Wiele klinik stomatologicznych korzysta z mikroskopów. Sprzęt ten podnosi skuteczność całej procedury. Dzięki niemu, w wielu przypadkach możliwe staje się wyleczenie chorego zęba już w czasie jednej wizyty. W bardziej skomplikowanych sytuacjach mogą okazać się potrzebne kolejne wizyty.

Czy są jakieś przeciwwskazania do leczenia kanałowego?

Tak, nie u każdego pacjenta można przeprowadzić leczenie endodontyczne. Wśród przeciwwskazań do leczenia kanałowego należy wskazać: zęby niemożliwe do odbudowania, zęby niewystarczająco podparte kością i rozchwiane, zęby, których funkcji nie można przywrócić.

Czy endodoncja jest metodą skuteczną?

Endodoncja to metoda dająca bardzo dobre efekty, a jej skuteczność szacowana jest na ponad 95 procent. Aby utrzymać zęby w nienagannym stanie, należy jednak pamiętać o właściwej higienie i pielęgnacji jamy ustnej. Niezmiernie ważne są też regularne wizyty kontrolne u dentysty.

Czy zabieg kanałowego leczenia zębów jest bezpieczny?

Wszystkie zabiegi medyczne są w pewnym stopniu ryzykowne dla ludzkiego zdrowia. Ryzyko powikłań będzie jednak znikome, jeśli zabieg zostanie przeprowadzony w doświadczonym i cenionym gabinecie stomatologicznym, który cieszy się uznaniem pacjentów. Przed wyborem takiego miejsca, warto zwrócić uwagę na specjalistów tam zatrudnionych, jak i na wyposażenie gabinetu.

Czy leczenie kanałowe jest bolesne?

Leczenie kanałowe przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym. Niekiedy, gabinety proponują swoim pacjentom komputerowe znieczulenie, podawane przy użyciu specjalnego aplikatora. Pacjent nie odczuwa dyskomfortu podczas podawania środka, a cała procedura wykonywana jest w sposób całkowicie bezbolesny.

Czy po leczeniu kanałowym ząb będzie słabszy?

Ząb po przeprowadzonym leczeniu kanałowym będzie oczywiście bardziej podatny na uszkodzenia oraz złamania. Jest to związane z tym, że lekarz musi usunąć wszelkie zakażone tkanki. Niezbędne jest więc zastosowanie do jego odbudowy materiałów o najwyższej jakości.

Czy można powtórnie przeprowadzić leczenie kanałowe?

Tak, zwłaszcza jeśli ząb był wcześniej nieprawidłowo leczony, lub w przypadku, kiedy w kanałach pozostały narzędzia endodontyczne.

Ile kosztuje leczenie endodontyczne?

Wiele zależy od danego miasta, konkretnego gabinetu stomatologicznego, jak i wybranej metody. Sprawdź nasz cennik.

Leczenie kanałowe to skuteczna procedura, której nie trzeba się obawiać. Przed wybraniem się na zabieg, warto poznać najważniejsze informacje o leczeniu endodontycznym.