Resekcja wierzchołka korzenia – kiedy jest wymagana i na czym polega zabieg?

Zabiegi stomatologiczne, choć zwykle nieuniknione, często wywołują niepokój wśród pacjentów. Jedną z procedur budzących wiele wątpliwości i pytań jest resekcja wierzchołka korzenia, od której wykonania zależy uniknięcie dalszych powikłań zdrowotnych, a niekiedy nawet zdrowie całego uzębienia. Na czym polega resekcja w praktyce stomatologicznej, kiedy się ją stosuje i jakie są potencjalne korzyści wynikające z jej przeprowadzenia?

Resekcja wierzchołka korzenia — co to jest?

Na początek kilka słów wyjaśnienia. Resekcja wierzchołka korzenia to zabieg dentystyczny, który polega na odcięciu uszkodzonego wierzchołka korzenia znajdującego się w dziąśle pacjenta, czemu towarzyszy oczyszczenie okolicznych kości z wszelkich zmian chorobowych. Wszystkie działania mają na celu usunięcie ewentualnych stanów zapalnych w okolicy korzenia zęba, które nieleczone mogą w przyszłości doprowadzić nawet do utraty uzębienia.

Resekcję wykonuje się zazwyczaj w przypadku, gdy lekarz stomatolog stwierdzi, że nie ma możliwości przeprowadzenia ponownego leczenia kanałowego zęba lub w sytuacji, kiedy zmiany okołowierzchołkowe korzenia uniemożliwiają wdrożenie innej formy leczenia. Z kolei wskazaniem do zastosowania resekcji jest trwający nieustannie ćmiący lub pulsujący ból połączony z obecnością uwypukleń na dziąśle, obrzękiem policzka i stanem podgorączkowym u pacjenta.

Resekcja wierzchołka korzenia — przebieg leczenia

Zabieg resekcji wierzchołka korzenia wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Najpierw lekarz odsłania korzeń zainfekowanego zęba, a następnie usuwa zakażony lub zapalnie zmieniony fragment tkanki, oczyszcza okolice kanału zębowego i uszczelnia jego koniec, by zasłonić znajdujący się w środku nerw. Ubytek kości, który pozostaje po usunięciu wierzchołka korzenia, uzupełnia się zwykle przy użyciu materiału pochodzenia biologicznego i pokrywa specjalną membraną mającą na celu ochronę wrażliwego miejsca do czasu zagojenia ran.

Ogólny proces przeprowadzenia resekcji wierzchołka korzenia zęba wygląda następująco:

1. odsłonięcie korzenia i wykonanie otworu w kości;
  2. usunięcie zainfekowanej tkanki;
  3. odcięcie wierzchołka korzenia zęba;
  4. wypełnienie kanału korzeniowego zęba;
  5. odbudowa brakującej części kości;
  6. założenie membrany zabezpieczającej.

Jak po każdym zabiegu chirurgicznym, u pacjenta po resekcji mogą pojawić się niewielkie dolegliwości bólowe lub obrzęk, jednak te objawy ustępują samoistnie po kilku dniach. Po chirurgicznym wycięciu wierzchołka korzenia należy wyjątkowo delikatnie czyścić zęby, a w pierwszym tygodniu po resekcji unikać szczotkowania okolicy zabiegowej. Usunięta tkanka kostna zazwyczaj odnawia się w ciągu pół roku.

Resekcja wierzchołka korzenia — wskazania

Jak się okazuje, resekcji wierzchołka korzenia nie przeprowadza się od razu. Przed podjęciem decyzji o jej wykonaniu lekarze specjaliści z dziedziny chirurgii stomatologicznej upewniają się, że jest ona absolutnie konieczna, ponieważ chirurgiczna ingerencja w uzębienie pacjenta wymaga poprzedniego uzasadnienia. Oprócz wspomnianego wcześniej bólu, obrzęku i zmian na dziąsłach, wskazaniami do przeprowadzania resekcji wierzchołka korzenia są m.in.:

• przewlekłe lub utajone zapalenie tkanek okołowierzchołkowych zęba, np. występowanie torbieli korzeniowych i ziarniniaków;
  • patologiczne nieprawidłowości w budowie zęba, np. zębiniaki, czyli stany zwyrodnień miazgi zębowej;
  • trudności w leczeniu endodontycznym, które utrudniają wdrożenie konwencjonalnych metod, np. zakrzywiony lub zwężony kanał korzeniowy zęba;
  • ewentualne błędy lekarskie wynikłe w czasie poprzednich interwencji dentystycznych, np. perforacje ściany kanału;

W przypadku wystąpienia którychś z powyższych objawów lub stwierdzenia braku wykorzystania innych metod endodontycznych (np. leczenia kanałowego) chirurg stomatologii uzgadnia szczegóły dokonania resekcji z pacjentem.

Resekcja wierzchołka korzenia — przeciwwskazania

Choć resekcja wierzchołka korzenia jest zabiegiem o wysokiej skuteczności, nie nadaje się dla wszystkich osób zmagających się z bólem zęba. Istnieją czynniki absolutnie wykluczające przeprowadzenie resekcji, do których należą do nich m.in. wiek pacjenta, nieprawidłowa budowa zgryzu utrudniająca wykonanie zabiegu, a także pewne choroby, które utrudniłyby wykonanie zabiegu lub wywołałyby trudności w gojeniu się rany.

Resekcji wierzchołka korzenia nie wykonuje się w sytuacji:

• zębów mlecznych;
  • nieprawidłowości w budowie szczęki, m.in. zębów ustawionych w łuku;
  • występujących stanów zapalnych okolicy zębowej, np. jamy ustnej, gardła lub zęba;
  • trwających stanów wirusowych, np. opryszczki wargi;
  • zaawansowanego stadium paradontozy;
  • różnych schorzeń układów i narządów, na które cierpi pacjent, m.in. cukrzyca, nadciśnienie, choroby nerek i tarczycy;
  • kobiet w I trymestrze ciąży;

Jak widać, resekcja wierzchołka korzenia jest stosowana jedynie w razie ostatecznej konieczności, gdy pozostałe sposoby leczenia nie przyniosły oczekiwanych rezultatów i kiedy nie ma żadnych przeciwwskazań do jej przeprowadzenia. Aby uniknąć ewentualnych skutków ubocznych, zabieg powinien być wykonany przez lekarza specjalistę w sterylnych warunkach, najlepiej w renomowanej klinice dentystycznej lub centrum stomatologicznym.