Jakie konsekwencje może mieć niepoprawnie wykonane leczenie kanałowe

Leczenie endodontyczne to terapia stomatologiczna, która niesie za sobą ryzyko wystąpienia różnych skutków ubocznych. Jakie są skutki nieprawidłowego zabiegu leczenia kanałowego? Niniejszy wpis poświęcono tematyce endodoncji oraz towarzyszących przykrych dolegliwości.

Skąd biorą się powikłania po leczeniu kanałowym?

Leczenie kanałowe zęba to proces złożony z kilku etapów. Wykonując zabieg endodoncji należy mieć do dyspozycji nie tylko odpowiednia wiedzę, ale również specjalistyczny sprzęt. W przypadku braku doświadczenia czy korzystania z nieodpowiedniego urządzenia można doprowadzić do wystąpienia powikłań po leczeniu kanałowym.

Leczenie endodontyczne wymaga prawidłowej oceny stopnia stanu zapalnego, zmian próchniczych, a także kształtu i ilości kanałów w danym zębie. W większości przypadków stomatolog musi oczyścić kanały zgodnie z ogólną wiedzą anatomiczną. Przed przeprowadzeniem zabiegu koniecznym jest jednak sprawdzenie kształtu oraz położenia kanałów zęba na zdjęciu RTG. Trudności przy zabiegach endodoncji często wynikają z nietypowych parametrów leczonego obiektu.

Choćby z tego powodu, najlepszym rozwiązaniem jest wykorzystywanie mikroskopu w procesie leczenia. Nasz gabinet w Piasecznie przeprowadza zabieg endodoncji bazując na tego typu urządzeniach oraz wprawnej ręce doświadczonego stomatologa.

Jak rozpoznać źle przeprowadzony zabieg endodoncji?

Złe leczenie endodontyczne można rozpoznać po bólu zęba, a także występowania dodatkowych objawów. Do najpopularniejszych należy zaliczyć:

• przetokę ropną nad zębem,
  • obrzęk tkanek wokół zęba,
  • nieusunięte narzędzia endodontyczne na skutek złamania w kanale zęba,
  • nieoczyszczone kanały zębowe,
  • uszkodzona korona zębowa,
  • infekcja bakteryjna zęba.

Brak reakcji w przypadku nieprawidłowego leczenia kanałowego może skutkować przewlekłym zapaleniem kanału zębowego. Stan ten jest nie tylko bolesny, ale może również doprowadzić do całkowitej utraty zęba. W związku z tym, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowo przeprowadzonego zabiegu endodoncji należy zgłosić się do specjalisty, celem usunięcia problemu.