Stomatologia w obliczu pandemii koronawirusa

Pandemia koronawirusa spowodowała bardzo duże zamieszanie w realizacji świadczeń zdrowotnych – wiele przyjęć zostało wstrzymanych, a niektóre gabinety zawiesiły nawet swoją pracę. Komunikaty rządowe oraz instrukcje wydawane przez podmioty odpowiedzialne za organizację opieki zdrowotnej zalecają pozostawanie w domach, zakładanie rękawiczek i maseczek ochronnych w przestrzeni publicznej oraz ograniczenie do minimum wszelkich kontaktów społecznych. Niestety choroby nie czekają, tylko się rozwijają. Zasada przeniesienia niezbędnych wizyt do sieci (e-porady i telekonsultacje) stanowi zatem rozwiązanie doraźne i nie w każdym przypadku może zostać zastosowana. Klinika stomatologiczna z założenia nie może bowiem leczyć uzębienia w trybie korespondencyjnym czy telekonsultacji, a leki przeciwbólowe na dłuższą metę mogą okazać się niewystarczające.

Trudności w realizacji opieki stomatologicznej

Koronawirus COVID SARS­-19 roznosi się drogą kropelkową, czyli przede wszystkim przez nos i jamę ustną. Niestety jest on bardzo żywotny – na niektórych powierzchniach może przetrwać nawet 3 doby. Dodatkowo wiele osób przechodzić chorobę bezobjawowo, bez świadomości zarażania innych.

Czynniki te powodują, że zabiegi stomatologiczne, w których operuje się w obrębie jamy ustnej (głównej drodze transmisji wirusa), należą do wyjątkowo niebezpiecznych ze względu na wysokie ryzyko zakażenia.

Zalecenia Ministerstwa Zdrowia w przypadku świadczeń realizowanych w ramach opieki stomatologicznej

Urzędy centralne publikują szczegółowe zalecenia postępowania dla konkretnych grup pacjentów. W przypadku pacjentów stomatologicznych zalecenia Ministerstwa Zdrowia ukazały się 26 marca 2020 roku. Są one następujące:

• Ograniczenie działalności gabinetów stomatologicznych.
  • Świadczenie ortodontyczne – konieczność odłożenia w czasie wizyt kontrolnych i konsultacji do zakończenia epidemii. W przypadku uszkodzenia aparatu ortodontycznego zaleca się okresowe nienoszenie aparatu lub konsultację telefoniczną z placówką, w której jest prowadzone leczenie ortodontyczne dalszego postępowania.
  • Świadczenia protetyczne również powinny być wstrzymane, w szczególności z powodu wysokiego ryzyka przeniesienia wirusa drogą: gabinet stomatologiczny – pracownia protetyczna. Jeżeli jest to konieczne, można realizować korekty protez, ale przy zachowaniu szczególnej ostrożności higienicznej (dezynfekcja). Nie wolno natomiast wykonywać żadnych wycisków czy modeli gipsowych ze względu na nieznany czas przetrwania wirusa na materiałach używanych w protetyce.
  • Świadczenia periodontologiczne dozwolone są, jeśli podczas konsultacji telefonicznej stwierdzono podejrzenie zmian nowotworowych w jamie ustnej lub ostry stan zapalny przyzębia.

Szczegółowe informacje na ten temat są na stronie MZ: https://tiny.pl/7m275

Ostry stan bólowy

Pacjenci, którzy z przyczyn bólowych nie mogą czekać do zakończenia epidemii, mają do dyspozycji listę gabinetów i klinik dentystycznych, realizujących niezbędne świadczenia stomatologiczne w trybie pilnym. Przed udaniem się do wybranego punktu wymagana jest jednak telefoniczna weryfikacja objawów.

W dobie koronawirusa każda klinika stomatologiczna czy mniejszy gabinet są zobowiązane do stosowania szczególnych środków ostrożności. Oczywiście w przypadku silnego bólu należy niezwłocznie skontaktować się ze swoim dentystą, który udzieli pomocy lekarskiej w możliwie najszerszym zakresie.