Zanik kości szczękowej – w jakich sytuacjach do niego dochodzi?

Atrofia, czyli inaczej zanik kości szczęki to z reguły wynik zaniedbania po usunięciu zęba. Aby zapobiec tego typu sytuacji, wystarczy uzupełnić jego brak implantem. Co można zrobić w sytuacji, gdy doszło już do zaniku?

Jakie są przyczyny atrofii?

Zanik kości szczęki jest długotrwałym procesem, którego rezultatem jest dysfunkcja umiejętności żucia. Istnieje wiele czynników, które mogą przyczynić się do takiego stanu chorobowego. Do najczęstszych przypadków należy zaliczyć następujące:

• Atrofia po usunięciu lub wyrwaniu zęba – brak uzupełnienia pustego miejsca implantem może doprowadzić do osłabienia żuchwy w konkretnym miejscu
  • Zanik dziąsła z powodu protezy akrylowej – w takim przypadku dochodzi do przeniesienia siły żucia przez błonę śluzową, a nie na kość. Wówczas dochodzi do ciągłego podrażnienia jamy ustnej i obniżenia dziąsła.
  • Paradontoza – choroba może powodować ubytek kości w pobliżu korzenia zębowego, co prowadzi do stopniowego zaniku.
  • Inne urazy i choroby kości – interwencja chirurga stomatologicznego może też być konieczna w przypadku osteoporozy, zapalenia kości lub nowotworu.

Co można zrobić w dentysty?

Leczenie zaniku kości wymaga skorzystania z chirurgii stomatologicznej. Pierwszym etapem jest wywiad z pacjentem i dokładna diagnostyka radiologiczna. Po wykonaniu pantomografii oraz tomografii komputerowej, stomatolog może zaproponować dalsze czynności.

Terapię tego typu przypadłości najczęściej stanowi augmentacja, czyli uzupełnienie kości. To jeden z popularnych zabiegów chirurgii dentystycznej wykonywanych w naszej klinice. Proces polega na uzupełnieniu kości materiałem kościozastępczym lub tkanką pochodzącą od pacjenta.

Widoczne efekty można zauważyć po kilku miesiącach od przeprowadzenia zabiegu. Z uwagi na wysoki procent prawdopodobieństwa przyjęcia się przeszczepu, zalecamy naszym pacjentom skorzystanie z tej metody leczenia.